onsdag 4. mars 2009

Canaletto Montepulciano d'abruzzo 2006


27/2-2009
Nå skal jeg prøve en litt mer nybegynnervennlig vin Canaletto Montepulciano d'abruzzo 2006. Dette er en Italiensk vin, består av 90% Montepulciano druer som er lagret 4-5 mnd på slovenske eikefat.

Som jeg nå har blitt vant til skal man bruke øynene først! Dette er en klar dyp vin, fargen er rød med ett lite blåskjær i.

Lukten er svak intensitet, lukter selvfølgelig rødvin. Litt frukt skinner igjennom, samtidig som det er en liten eim av tre. Skal jeg sammenligne den med Pierre de Marca lukter den mildere. Noe som passer bra med beskrivelsene.

Tar fortsatt utgangspunkt i vinmonopolets skjema, se og lukt er unnagjort så nå er det tid for smak. Første jeg merker er at den er lettere enn Pierre de Marca. Smakte faktisk bedre også! Lett fylde og lite snerpete. Men med en forholdsvis lang ettersmak. Når det gjelder aromagrupper er den helt klart fruktig, og kanskje med ett lite innslag av fat.

Kan fortsatt ikke si at jeg liker rødvin, men merker med denne at jeg er på vei! Var faktisk ikke så verst å ”bøtte” ned. Tok til og med påfyll!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar