mandag 2. mars 2009

Pierre de Marca


Da er første vinsmaking unnagjort. Valget falt på Pierre de Marca 2007. For å gjennomføre smakingen har jeg tatt utgangspunkt i skjemaet for vinsmaking funnet på vinmonopolet.no.

Fremgangsmåten på hvordan man gjennomgår en smaking er nok engang skummet over. Vannglass, notat ark samt oversikt over lukter og smaker er lagt frem, Så da var det bare å åpne vinen.. Har til og med tent lys for å skape den rette stemningen.


Dato 15/2-2009

Navn: Pierre de Marca

Produsent: les Vign. du Rivesaltais

Duer: 60% GRENACHE, 20% CARIGNAN, 15% SYRAH, 5% MOURVÈDRE

Land: Frankrike

Årgang: 2007

Pris: 95,-


Vinen ble fylt opp i glasset, ca 1/3 fult.


SE:

Først ut er det å se på vinen, glasset ble holdt på skrå opp mot en hvit vegg godt belyst for å få frem riktig farge.

Klarhet: Klar

Fargedybde: Dyp

Farge: Rød


LUKTE:

Da var tiden inne for å lukte på vinen. Snurrer på glasset for å frigi aromaene i vinen. Man føler seg litt elegant og litt dum på samme tid! Men moro er det! Da er det bare å stikke nesa ned i glasset.

Intensitet: God intensitet

Aromagrupper: Fruktig og Krydret.

Den lukter litt frukt, hvilken eller hva klarer jeg ikke å bedømme. Samtidig merker jeg litt krydder eller urter.. Mest av alt lukter det rødvin!


SMAK:

Endelig skal man smake. Tar en god slurk, lar vinen rulle rundt i munnen. Smaker lite foran på tungen, mens smaken er kraftig bakover. Krydder. Kanskje en anelse metall/mineralsk smak på den.

Fylde: Lett Fylde

Snerp: Ganske Snerpete

Friskhet: Lite Frisk

Konsentrasjon: Ganske Konsentrert

Ettersmak: Ganske Lang

Aromagrupper: Urteaktig, Mineralsk, Krydret.


Konklusjon:

Da var første smaking gjennomført. Om jeg har truffet på de forskjellige vet jeg ikke, men ett sted må man jo begynne..

Formålet er jo også å lære. Men store spørsmålet er vel om jeg nå liker rødvin? Og svaret er dessverre fortsatt nei. Men har på følelsen at dette kanskje har vært feil vin å starte med.


2 kommentarer:

  1. Halla
    Flott initiativ, blir spennende å lese fortsettelsen..
    Bra med informasjon om vinene du har testet.
    Og bilder av vinkjelleren kommer?

    SvarSlett
  2. Takker! Hyggelig å høre at du likte det! Bilde av vinkjelleren... Kommer så fort jeg får flytta!

    SvarSlett